2.1. Jarduera: Irakurmena eta idazmena lantzen.
Gaur egun gizartearen barne egoki eta eroso
mugitu ahal izateko, komunikaziorako gaitasuna hobezina izan behar da, bai
hitzezko, idatzizko zein komunikazio digitalerakoa. Horrela, zehar konpetentzia
nagusia hau da eta esan dezakegu gainontzeko oinarrizko konpetentzien
garapenerako honen garapena egokia izan behar dela. Horrela, hemendik
eratorrita hitzezko eta idatzizko komunikazioarekin topatzen gara. Lehenengo
zikloko edukiei erreparatuz, hirugarren multzoari dagokionez, idatzizko
komunikazioa, irakurtzea eta idaztea izenburua duena, azaldu egiten du hedabide
ezberdinetan agertu ohi diren testuak irakurri, ulertzeko eta sortzeko kapazak
izan behar direla ikasleak, betiere dagokien mailan eta esperientzia hurbilean
eta pertsonaletan oinarrituz. Honetarako, informazioa era gidatuan antolatu eta
zenbait estrategia eskainiko zaizkie. Irakurmena grafiak hautemateko eta
soinuak erreproduzitzeko gaitasuna izateaz gain, irakurritakoa ulertzeko eta
barneratzeko prozesua ere bada, baina kasu honetan ez zaio honi arretarik
jarriko, elementu teknikoetan soilik arreta jarriz. Horrela, ebaluazio
irizpideak eta haurren irakurketa prozesuaren ezaugarriak aztertuz, hurrengoko
errubrika sortu da, LH-ko lehenengo mailako ikasleen mailara egokiturik, izan
ere, eskuratutako grabazioa maila honi dagokio. Honetan, “Kosmeren Gezurrak”
ipuinaren atal bat irakurtzen da.
9 - 10
|
7 - 8,99
|
5 - 6,99
|
0 - 4,99
|
|
Pertzepzioa.
|
Dagokion
ilara jarraitzen du, eragozpenik gabe.
|
Atzamarrarekin
jarraitzen du irakurketa.
|
Atzamarrarekin
irakurketa jarraitu eta batzuetan ilarak saltatu.
|
Ilarak
nahasten ditu.
|
Ahozkapena.
|
Hitz
guztiak argitasunez aditzen dira soinuak egoki erreproduzituz.
|
Hitz
gehienak argitasunez entzuten dira.
|
Batzuetan
hitzak nahasten ditu, hauek ulertu barik.
|
Hitz
asko nahasten ditu, batzuetan ez dira ulertzen.
|
Azentuazioa.
|
Esanahia
ematen duten hitzak erremarkatzen ditu.
|
Esanahia
ematen duten hitzak batzuetan erremarkatzen ditu.
|
Hitz
batzuk enfasiarekin irakurtzen ditu.
|
Ez dira
hitzik enfasiarekin irakurtzen.
|
Bolumena eta intentsitatea.
|
Bolumena
eta intentsiatea egoki modulatzen ditu.
|
Bolumen
egokia baina intentsitate aldaketak lekuz kanpo.
|
Bolumen
egokia baina intentsitate aldaketarik ez.
|
Bolumen
baxua eta intentsitate aldaketarik ez.
|
Erritmoa.
|
Erritmo
jarraiaz irakurtzen du testu osoa, puntuazio seinuak kontuan izanik.
|
Erritmo
jarraiaz irakurtzen du.
|
Batzuetan
erritmo azkarra eta beste batzuetan geldoa.
|
Geldialdi
handiak egiten ditu oso geldo irakurriz.
|
Hitzen kontrola.
|
Hitz
guztiak bere momentuan irakurtzen ditu.
|
Puntuazio
seinuetan hurrengo hitza ihes egiten zaio.
|
Hitz
batzuk salto egiten ditu.
|
Hitz
berriak sortzen ditu beste batzuk nahasiz.
|
Entonazioa.
|
Badaki
zergatik eta noiz egin entonazio aldaketak, ulermenean lagunduz.
|
Entonazio
eta espresibitate aldaketak testuaren ulermenerako.
|
Aldaketak
entonazio eta espresibitatean testuari egokitzen ez direnak.
|
Entonazio
eta espresibitate gabe irakurtzen du.
|
Segurtasuna.
|
Lasaitasunez
eta segurtasunez irakurtzen du testu osoa.
|
Gehienbat
lasaitasunez eta segurtasunez irakurtzen du.
|
Batzuetan
lotsati edo urduri azaltzen da.
|
Ikaslea
segurtasun barik eta larriturik irakurtzen du.
|
Informea.
Lehenik
eta behin, aipatzekoa da pertzepzioari dagokionez irakurtzen doan bitartean ez
duela atzamarrarekin testua jarraitzen baina hitzen batekin arazoak izaten
baditu, hitz horren irakurketarako atzamarra erabiltzen duela. Ahozkapenari
erreparatuz, nahiz eta oso astiro irakurtzen duen, argi ulertzen dira hitz
guztiak, soinuak egoki erreproduzituz. Hala ere, ez ditu hitzak enfatisatzen
eta oso entonazio monotonoa jartzen duela irakurketan zehar esan daiteke,
ulermena zailduz. Horrekin batera, bolumen egokia erabiltzen du, baina ez du
intentsitate aldaketarik egiten, berriz ere monotonoa eginez irakurketa.
Erritmoari dagokionez, jarraitua da nahiz eta zenbait hitz konplexuagotan
geldialdiak egiten dituen. Horretaz gain, hitzen kontrolari erreparatuz, hitz
guztiak esaten ditu bere momentuan, puntu edo kometan hurrengoko hitza
esatearen seinalerik eman gabe. Bukatzeko, esan daiteke testu osoan zehar
gehienbat lasaitasunez eta segurtasunez irakurtzen duela.
Hurrengoko
atalean LH-ko lehenengo eta bostgarren mailako bi testu irakurri ondoren,
Guasch irakaslearen irizpideen arabera ebaluatuko dira taula baten bitartez,
ondoren, bakoitzerako informe osagarri bat aurkeztuz informazio gehigarriarekin
burututako azterketaren inguruan.
ARLOAK
|
ADIERAZLEAK
|
EBALUAZIOA (G, N, O, O.O.).
|
|
1º Testua
|
2. Testua.
|
||
EGOKITASUNA
|
Autoreak
kontuan hartu du egoera eta bere helburua.
|
O.O.
|
O.O.
|
Aintzat
hartu du hartzailea.
|
O.
|
O.O.
|
|
Testu-generoaren
ezaugarriak bete ditu.
|
O.
|
O.
|
|
KOHERENTZIA
|
Eskema
logiko bati jarraitzen dio eta koherentziaz, gaia garatzeko.
|
O.
|
O.O.
|
Hiztegia
egokitzen al da sortutako testura. Erregistro egokia al du.
|
N.
|
O.
|
|
KOHESIOA
|
Esaldiak,
paragrafoak eta testua lotzeko, egoki erabili ditu testu-antolatzaileak.
|
G.
|
O.
|
Egoki
erabili ditu izenen erreferentziak (errepikapenak): aurrekoak (anaforak) eta
ondorengoak (kataforak).
|
-
|
O.
|
|
Egoki
erabili ditu puntuazio-markak.
|
N.
|
O.
|
|
ABERASTASUNA
|
Askotariko
esaldiak eratu ditu.
|
N.
|
O.O.
|
ZUZENTASUNA
|
Aditza
zuzen erabili du (denbora, aspektua eta modua).
|
O.
|
O.O.
|
Sintaxian,
arauak bete ditu.
|
N.
|
O.
|
|
Ortografia
zuzena da.
|
N.
|
O.O.
|
|
Letra
larriak arauen arabera erabili ditu.
|
G.
|
O.
|
|
Deklinabidea
eta morfologia zuzen erabili du.
|
O.
|
N.
|
|
ALDERDI
MATERIALAK
|
Euskarria
egokia da (koadernoa, horma-irudia, fitxa…).
|
O.
|
O.
|
Tipografia
zuzena da (tituluak, azpitituluak…).
|
O.
|
N.
|
|
Orrialdeen
antolamendua egokia da (eskemak, irudiak, argazkiak, grafikoak…).
|
-
|
-
|
|
Kaligrafia
irakurterraza da.
|
N.
|
O.O.
|
|
Lerroak zuzen idatzita daude.
|
O.O.
|
O.O.+
|
|
1º Testuko
informea.
Ikus daiteke irakasleak aurreko egunean egin
zutena kontatzea eskatu ziela. Ikasleak, denboran kokatzen gaitu eta ekintzak
ordenean azaltzen ditu. Hala ere, zailtasunak ditu ekintzak esaldi ezberdinetan
bereizteko. Gainera, ikus daiteke LH-ko lehenengo mailarako ondo egokitzen dela
kontestura eta testu txukun eta argia egiten sahiatu dela. Hiztegiari
dagokionez, “gauza ” bezalako hitz sinpleak erabiltzen ditu, batzuetan bi hitz
batuz.
Nahiz eta testuak orden bat izan, lehen esan
bezala esaldiak banatzeko zailtasuna ikus daiteke eta are gehiago paragrafoak
osatzeko, punturik ez baitira agertzen testuan. Gainera, lotailu bat baino ez
du erabili esaldi guztiak bata bestearen jarraian idatziz, honek esaldi
sinpleegiak eratzera bultzatuz, estrukturari dagokionez oso antzekoak direnak.
Aditzen denborari dagokienez, erabilpen egokia
egiten du eta sintaxiari erreparatuz, esan beharra dago egokia dela ere, baina
lehen esan bezala, kontuan euki beharra dago esaldi guztiak mota berekoak
direla, aditza bukaeran izanik.
Gainera, ez du letra larrien erabilpenik
egiten, puntuak ez jartzearekin erlazioa duena. Testuari hasiera emateko bai
erabiltzen duela. Aipatzekoa da lehenengo lerroko hirugarren hitza leku baten
izena dela uste dugula ez baitago argi, letra larriarekin idatzi beharko
liratekeena.
Bestetik, formaturari errepataratuz badirudi
txukuna dela, gauza bakoitza bere lekuan egonik, data adibidez eta lerroen
zuzentasuna mantenduz. Kaligrafiari ikusita, aipatzekoa da nahiko argia dela,
lerro, hitz eta letra arteko espazioa egokia izanik.
Hau guztia aztertu ondoren, esan genezake
nahiz eta hobetzeko gauzak izan batez ere hiztegi eta sintaxi aberastasun
aldetik, oinarri ona daukala eta progresio egokia izanez gero, txukun idazten
bukatuko duela. Gomendio bezala bere sorkuntzak aurkeztu baino lehen
errepasatzeko esango genioke, adibidez elkarturik idazten dituen hitzetaz
konturatzeko eta hauek zuzentzeko.
2. Testuko
informea.
Ikus daiteke testu honen helburua ikastetxeko
aldizkariaren ingurua informazioa eskaintzea dela, honetan zer egiten den eta
nola funtzionatzen duen azalduz. Honetarako ikasleak, egoki sartzen gaitu
egoeran gaia aurkeztuz. Esan beharra dago esaldien antolakuntzari dagokionez
egoki egiten duela, nahiz eta azken esaldian puntuazio markak egoki ez
erabiltzeagatik bi esalditan banatu duela esaldi bakarrean adierazi beharrekoa.
Bestetik, sintaxiari eta deklinabideari erreparatuz akats ezberdinak topatu
dira.
Testuingurura ondo egokitzen da, izan ere,
aldizkarien familiarekin erlazioa duen hiztegia erabiltzen baitu (artikulu,
idazlan...).
Honetaz gain, esan beharra dago ideiak txukun
antolatzen dituela eta paragrafo ezberdinen erabilpena egiten saiatu dela, esaldi
mota ezberdinak tartekatuz.
Gainera, “Bertan” hitza erabili du aurretik
testuan aipatutako kontu baten inguruan erreferentzia egiteko.
Aditzen denborari dagokienez erabilpen egokia
egiten du, baina esan bezala deklinabide forma bakarrean akatsa egin du.
Bestalde, letra larriari dagokionez, esan beharra dago testuari eta esaldiei
hasiera emateko erabili dituela, baina aldizkariaren izena ez duenez idatzi
honetarako ez du erabili. Gainera, ez du izenbururik erabili, testuaren idei
nagusia azalduko lukeena.
Ondoren, formatuari erreparatuz nahiko txukuna
dela esan beharra dago, nahiz eta zirriborroren
bat egin, ondoren lekurik izan gabe hitzak bertan idazteko. Hala ere,
lerroak zuzentasunez egiten ditu eta kaligrafia txukuna da.
Laburbilduz, testua argia eta txukuna da, nahi
den mezua egoki helaraziz baina oraindik sintaktikoki batez ere gauzak
hobetzeko egonik.
Bigarren atalean zentratuz, bi saio prestatu izan ditugu eta hauek L.H 2. mailako ikasleentzat bideratuta daudela esan behar dugu. Lehenengoak batez ere irakurketara bideratuta egongo da, eta bigarrenak aldiz, idazmenera. Aipatzekoa da ere saioak aurrera eramateko klasean ohikoak diren materialak erabiltzeaz gain, IKT-en erabilera hautatu izan dugula. Izan ere, lehenengo saioan landutako ipuina fisikoki nahiz digitalki izango dute eskura eta baita honen soinua eta irudiak arbel digitalean entzun eta ikusteko aukera izango dute. Bigarren saioan zentratuz, hitzak, esaldiak eta irudiak fitxekin landuko duten arren, arbel digitalean ere eskura izango dute ikasle guztiek. Gainera, telegram izeneko app-a erabiliko dugu klaseko ariketa guztien azalpenak eta zuzenketak esleitzeko. Era honetan, ikasleek ordenagailu zein tablet-en laguntzaz eta talde txikietan jarrita klasean buruturiko jarduera guztiak zuzentzeko aukera izango dute.
Horiek horrela, saio bakoitzaren estruktura hurrengoko
elementuak izango ditu: saioan landuko diren konpetentziak, hau da, zehar
konpetentziak eta diziplinako konpetentziak, saio osoaren helburua, etapako
helburua beraz, ariketa bakoitzaren azalpena, ariketa horren helburu
didaktikoa, edukiak, ebaluazio-irizpideak, lorpen adierazleak, denboralizazioa,
eta errekurtsoak.
- SAIOA: IRAKURKETA, ULERMENA ETA EMOZIOAK LANTZEN
Oinarrizko zehar konpetentzia:
Hitzez, hitzik gabeko eta modu digitalean komunikatzeko konpetentzia
Elkarbizitzarako konpetentzia
Elkarbizitzarako konpetentzia
Oinarrizko diziplina barneko konpetentzia:
Hizkuntza eta literatura komunikaziorako
konpetentzia
Helburu didaktikoa: Hizkuntzaren zenbait
erabilera-eremutan sortutako ahozko, idatzizko eta ikus-entzunezko diskurtsoak
ulertzea eta interpretatzea, taldeka lan eginez, zenbait motatako komunikazio-egoerei aurre
egiteko.
Edukiak
Edukiak
·
Adierazpenezkoa: Ipuin, kontakizun, poema eta
bertso laburrak denen artean irakurtzea eta entzutea
·
Prozedurazkoa: Taldean ikasteko lanetan
laguntzea eta elkarlanean aritzea
·
Jarrerazkoa: Taldean ikasteko lanetan laguntzea eta elkarlanean
aritzea.
- ARIKETA
Helburu didaktikoa: Ikasleek beldurrari
buruzko ipuina irakurri eta ulertzea, bakoitzak istorioaren zati bat jarraituz
baina batera lan eginez, irakurmena lantzeko.
Edukiak
·
Adierazpenezkoa: Ipuin, kontakizun, poema eta
bertso laburrak denen artean irakurtzea eta entzutea
·
Prozedurazkoa: Taldean ikasteko lanetan
laguntzea eta elkarlanean aritzea
·
Jarrerazkoa: Taldean ikasteko lanetan laguntzea eta elkarlanean
aritzea.
Ebaluazioa irizpidea: Irakurzaletasuna
lantzea, eta proposatutako testuak modu autonomoan irakurtzeko gai izatea.
Lorpen
adierazleak
- Ikasgelako nahiz eskolako literatura-jardueretan parte hartzen du.
- Irakurketaren aldeko interesa du.
Denboralizazioa: 20 minutu
Errekurtsoak: “Jonas eta Hozkailu
Beldurtia” ipuina fisikoa eta ipuin digitala
2.
ARIKETA
Helburu didaktikoa: Ikasleek
irakurritako ipuina entzutea eta ulertzea, bakoitzak haren esfortzua
eginez, entzumena eta ulermena lantzeko.
Edukiak
·
Adierazpenezkoak: Ipuin, kontakizun, poema eta
bertso laburrak denen artean irakurtzea eta entzutea.
·
Prozedurazkoak: Norberaren komunikazioa
erregulatzea (hitzezkoa, hitzik gabekoa eta digitala).
·
Jarrerazkoak: Norberaren alderdi kognitiboa
erregulatzea
Ebaluazio-irizpidea: Harreman
interpertsonaletan, hedabideetan eta hezkuntzan sarri-sarri agertu ohi direnen
moduko euskarri eta genero desberdinetako ahozko testuak ulertzea (ikaslearen
bizipenetatik gertuen daudenak, batik bat), eta horretan, testuen zentzu
orokorrari igartzea, informazio garrantzitsuena ondo bereiziz eta kasuan-kasuan
lortu beharreko helburuak erdiesteko informazio pertinentea hautatuz.
Lorpen
adierazleak
- Entzuketa-lanetarako beharrezkoa den informazioa bereizten du.
- Badaki besteei errespetu osoz entzuten
Denboralizazioa: 10 minutu
Errekurtsoak: Ipuin digitala
3.
ARIKETA
Helburu didaktikoa: Irakurritako ipuina
ulertu eta adieraztea, taldetan lan eginez, irakurmen ulermena lantzeko.
Edukiak
·
Adierazpenezkoak: Idatzizko testuen
ulermen-prozesuan zenbait estrategia modu gidatuan erabiltzea eta transferitzea
·
Prozedurazkoak: Lortutako emaitzaren berri ematea
·
Jarrerazkoak: Taldean ikasteko lanetan
laguntzea eta elkarlanean aritzea
Ebaluazio irizpidea: Harreman
interpertsonaletan, hedabideetan eta hezkuntzan sarri-sarri agertu ohi direnen
moduko euskarri eta genero desberdinetako idatzizko testuak ulertzea
(ikaslearen bizipenetatik gertuen daudenak, batik bat), eta horretan, testuen
zentzu orokorrari igartzea eta kasuan-kasuan lortu beharreko helburuak
erdiesteko informazio pertinentea hautatzea.
Lorpen
adierazleak
- Gai da testuaren zentzu orokorra ulertzeko
- Gai da irakurgaiaren helburuarekin bat datorren informazioa
identifikatzeko eta lortzeko
Denboralizazioa: 15 minutu
Errekurtsoak: Galdera sorta bat duen fitxa
4.
ARIKETA
Helburu didaktikoa: Ikasleek beldurra
sorrarazten zaizkien elementu edo egoera ezberdinetaz hausnartu eta adieraztea,
bakoitzak bere buruari galdetuz eta tablet-aren laguntzaz, haien burua hobeto
ezagutzeko.
Edukiak
·
Adierazpenezkoak: Ahozko testuak ulertzeko eta
ekoizteko oinarrizko estrategiak modu gidatuan aplikatzea
·
Prozedurazkoak: Ideiak sortu, hautatu eta
adieraztea.
·
Jarrerazkoak: Norberaren emozioak erregulatzea
Ebaluazio
irizpidea: Informazioa bilatzeko, hautatzeko, kudeatzeko eta komunikatzeko
prozesuan, norbaiten laguntzarekin informazioaren teknologiak erabiltzeko gai
izatea, eskolan egunero sortzen zaizkion premiei aurre egiteko.
Lorpen adierazleak:
- Gai da baten baten laguntzarekin irakasleak ordenagailu bidez nahiz
online emandako informazioa aurkitzeko eta berreskuratzeko.
- Ahozko nahiz idatzizko testuak ekoizteko beharrezkoak diren baliabide
eta aplikazio batzuk modu gidatuan erabiltzen ditu, bai bakarka eta bai
taldean.
Denboralizazioa: 10 minutu
Errekurtsoak: Ikasleentzako orri bana eta tablet-ak
- Ariketaren bitartez, ikasle guztiek irakurriko
dute “Jonas eta hozkailu beldurtia” ipuina ozenki, bakoitzak orri bana.
2.
Geroago ipuin bera formatu digitalean entzungo eta
jarraituko dute arbel digitalean Honetan, guztiok isiltasuna mantendu beharko
dute eta adi egon beharko dute hurrengo ariketa ondo burutzeko.
3.
Ipuina irakurtzen eta entzuten amaitu ostean,
irakasleak galdera sorta bat emango dizkie. Jarduera hau bakarka izango
da eta gero telegram app-an zuzenketa ikusiko dute.
4.
Amaitzeko, umeek haien eguneroko bizitzan beldurra
ematen zaizkien esaldi bi idatzi beharko dituzte eta fitxa anonimoan ipiniko
dute.
Galdera Sorta
- Zenbat urte ditu Jonasek?
- Nora joan da bere ama?
- Non dago Jonas?
- Zer sentitzen du Jonasek?
- Zeri dio beldur Jonasek?
- Zer egiten dio Jonasen bihotzak?
- Zergatik dago horrela bere bihotza?
- Bihotzaz gain zer gehiago dago dardara egiten?
- Nola lasaitzen da Jonas?
- Zer dago ere dardara egiten?
- Jonasen begiak ere beldur dira? .
- Zer pentsatu du hozkailuaren dardara dela eta?
- Zergatik dago hozkailua beldur?
- Zer uste du Jonasek dagoela Hozkailuaren barruan? .
- Zer egiten du Jonasek otsotik ihes egiteko? .
- Nor sartzen da etxera?
- Zer esaten du oihuka?
- Zer egiten du ama?
- Zer esaten dio amak hozkailuari buruz?
- Azkenean nola lasaitu egin da Jonas?.
2.
SAIOA: IRAKURKETA ETA IDAZMENA LANTZEN
Oinarrizko
zehar konpetentzia:
Hitzez eta hitzik gabeko komunikaziorako eta komunikaziorako konpetentzia
Hitzez eta hitzik gabeko komunikaziorako eta komunikaziorako konpetentzia
Elkarbizitzarako
konpetentzia.
Oinarrizko
disziplina barneko konpetentzia: Hizkuntza
eta literatura komunikaziorako konpetentzia.
Helburu didaktikoa: Hizkuntzaren barne dauden kode eta arauen gogoeta egin, arau eta kode hauek errespetatuz, eman ahal diren egoera ezberdinetan interbindea bilatzeko.
Edukiak:
·
Adierazpenekoak:
Informazioa modu gidatuan
antolatzea, bilatzea, testualizatzea eta berrikustea, idatzizko testuak
ekoiztea helburu hartuta.
·
Prozedurazkoak:
Informazioa identifikatzea, lortzea,
gordetzea eta berreskuratzea.
·
Jarrerazkoak:
Norberaren komunikazioa erregulatzea
(hitzezkoa, hitzik gabekoa eta digitala).
1. Ariketa: Hurrengo hitzen silabak
bete:
Helburua:
Hitz eta silaba
ezberdinak ezagutzea eta interpretatzea, argazkien laguntzaz, silabetatik hitzak sortu ahal izateko.
Edukiak:
·
Adierazpenekoak:
Informazioa modu gidatuan
antolatzea, bilatzea, testualizatzea eta berrikustea, idatzizko testuak
ekoiztea helburu hartuta.
·
Prozedurazkoak:
Informazioa identifikatzea, lortzea,
gordetzea eta berreskuratzea.
·
Jarrerazkoak:
Norberaren komunikazioa erregulatzea
(hitzezkoa, hitzik gabekoa eta digitala).
Ebaluazio
irizpideak eta lorpen adierazleak: Testu,
enuntziatu eta hitzak elkarrekin alderatu eta transformatu, eta
hizkuntzasistemari eta hizkuntzaren erabilera-arauei buruz gogoeta egitea,
ezaguera horiek ulermen-arazoak konpontzeko eta testualizazio- eta berrikusketa-prozesuak
hobetzeko erabiltzea, eta, aldi berean, idazketa-sistemaren erabilera finkatzen
hastea.
·
Ikasgelan
landutako testuetan identifikatzen ditu enuntziatuak, hitzak eta silabak.
·
Bere ekoizpenetan
hizkuntza-arauak errespetatzearen aldeko interesa du.
Denboralizazioa: 10 minutu
Errekurtsoa: Fitxak eta arbel digitala
2. Ariketa: “ts” eta “tx” daramatzaten
hitzak. Hurrengo argazkien izena idatzi:
Helburua:
Ematen diren
letrekin hitzak konposatzea eta sortzea, argazkiak laguntza gisa erabiliz,
hizkuntzak dituen kodeak eta arauak ezagutzeko eta bereganatzeko.
Edukiak:
·
Adierazpenekoak: Idatzizko kodearen arauak barneratzea.
·
Prozedurazkoak: Egindako plangintza betetzea eta, beharrezkoa baldin bada, hura doitzea.
·
Jarrerazkoak: Norberaren komunikazioa erregulatzea (hitzezkoa, hitzik gabekoa eta
digitala).
Ebaluazio
irizpideak eta lorpen adierazleak: Testu, enuntziatu eta hitzak elkarrekin alderatu eta
transformatu, eta hizkuntzasistemari eta hizkuntzaren erabilera-arauei buruz
gogoeta egitea, ezaguera horiek ulermen-arazoak konpontzeko eta testualizazio-
eta berrikusketa-prozesuak hobetzeko erabiltzea, eta, aldi berean,
idazketa-sistemaren erabilera finkatzen hastea.
·
Identifikatzen
ditu bai gramatika-kategoriak (izena, aditza) eta bai oinarrizko
gramatika-arauak.
·
Bere
ekoizpenetan hizkuntza-arauak errespetatzearen aldeko interesa du.
Denboralizazioa: 10 minutu
Errekurtsoa: Fitxak eta arbel digitala
3. Ariketa: Akatsak aurkitu eta esaldi
guztia ondo idatzi.
Helburua: Esaldi ezberdinak interpretatzea eta izan ahal dituen akatsak ikustea, idazketa kodea eta arauak errespetatuz, esaldien bidez azkenean testu luzeagoak sortzeko.
Edukiak:
·
Adierazpenekoak: Idatziz modu proaktiboan eta konfiantza osoz espresatzearen aldeko
interesa izatea.
·
Prozedurazkoak: Informazioa balioestea eta adieraztea (argudioak azaltzea, arrazoiak
ematea, etab.).
·
Jarrerazkoak: Giza eskubideak eta gizarteko konbentzioak errespetatzea.
Ebaluazio irizpideak eta lorpen adierazleak: Testu, enuntziatu eta hitzak
elkarrekin alderatu eta transformatu, eta hizkuntzasistemari eta hizkuntzaren
erabilera-arauei buruz gogoeta egitea, ezaguera horiek ulermen-arazoak
konpontzeko eta testualizazio- eta berrikusketa-prozesuak hobetzeko erabiltzea,
eta, aldi berean, idazketa-sistemaren erabilera finkatzen hastea.
·
Gai
da, proposatutako irizpideetan oinarrituta, bai bere eta bai besteen testuetan
oinarrizko hutsegite linguistikoak identifikatzeko eta zuzentzeko.
Denboralizazioa: 15 minutu
Errekurtsoa: Fitxak eta arbel digitala
Helburua:
Argazkiekin
ideiak sortzea eta testu baten adieraztea, idazketa kodeak eta arauak errespetatuz,
argazkiekin zerikusia daukan istorio bat sortzeko.
Edukiak:
·
Adierazpenekoak: Idatzizko testuen ekoizpen-prozesuan zenbait estrategia modu gidatuan
erabiltzea eta transferitzea.
·
Prozedurazkoak: Ideiak sortu, hautatu eta adieraztea.
·
Jarrerazkoak: Norberaren alderdi kognitiboa erregulatzea.
Ebaluazio irizpideak eta lorpen adierazleak: Harreman interpertsonaletan,
hedabideetan, hezkuntzan eta literaturan sarri-sarri agertu ohi direnen moduko
idatzizko testu soil-soilak paperean nahiz euskarri digitalean sortzea
norbaiten laguntzarekin eta eredu argiak oinarri hartuta.
-
Gai
da ekoizpen-prozesuko urratsei modu gidatuan jarraitzeko: plangintza egitea,
testua idaztea eta testua berrikustea.
-
Gero
eta modu eraginkorragoan darabil idazketa-sistema, eta, horretan, gai da
oinarrizko konbentzioak behar bezala erabiltzeko: fonema-grafia egokitasuna,
hitzen segmentazioa eta puntuazio-marka bat edo beste.
Denboralizazioa: 15 minutu
Errekurtsoa: Fitxak eta arbel digitala
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
IKT-en
erabilera
Lehen aipatu dugun moduan, ikasleek IKT-ak erabiliko dituzte
haien saioak aurrera eramateko. Kasu honetan, pentsatu izan dugu, Telegram
app-aren bidez ondo egongo legokeela haientzat batera lan egiteko. Horregatik,
Telegram-eko kanal publiko bat sortu izan dugu, non ikasleek saioen aurkezpenak
eta saioetan egindako ariketak zuzendu ahal izango dituzte. Honetaz gain, kanal
publiko honetan, hainbat galdetegi formulatu dizkiegu ikasleei, ariketak zelan
egiten ari diren jakiteko. Pentsatzen dugu, komunikazio medio honen bitartez,
errazagoa egingo zaiela taldeka lan egitea eta haien interesa askoz gehiago piztuko
dela.
Saioen azkenengo 10-15 minutuak taldeka jarriko dira
ikasleek. Behin taldeka, tablet-en edo ordenagailuen bidez, talde kide bakoitza
ariketa bakoitzaren zati bat zuzenduko du ozenean. Honela, haien artean hitz
egitera behartuko zaie, haien iritziak emanez eta bakoitzaren erantzunaren zergatia
justifikatuz.
Hona hemen gure kanal publikoaren link-a: https://t.me/irakurmenaetaidazmenalantzen




Aupa Talde!
ResponderEliminarZuen lana irakurri aurretik, eta soilik lanaren egitura ikusiz, esan behar dugu oso nabarmena dela bakoitzak egin duen zatia letra tipo eta estruktura batez dagoela eta hori ez da bat ere erakargarria irakurleontzat. Honez gain, lehen hezkuntzako 2.mailako ikasleei bideratutako lana denez, guk kolore falta somatu dugu. Hala ere, hau alde batera hutsiz, jardueran eskatzen zen guztia bete duzuela ikusi dezakegu.
Hasteko esan beharra daukagu, lehenengo atalaren inguruan, ondo definitu duzuela irakurmena eta honen nondik norakoak azaldu dituzuela. Ideia ona da, atalaren hasieran sarrera bat egitea jarduera ulertzeko, baina gure ustez, sarrera hau lar teorikoa da. Errubrikarekin jarraituz, nahiko errubrika osoa eta konplexua dela esan dezakegu, baina hobetzeko puntuak ere ikusten dizkiogu. Errubrikan, irakurmenarekin lotutako hitz klabe eta datuak ikusten dira esaterako. Beste alde batetik, gure ustez, errubrikaren puntuazioa zenbakiekin jartzea ez da egokiena, hobe da ondo edo hobetu beharra bezalako hitzak erabiltzea. Honez gain, errubrikari kolore pixka bat falta zaiola uste dugu, hau erakargarriagoa egiteko. Azkenik, informea laburregia dela ikusten dugu. Egia da, ikaslearen akatsak ikusi dituzuela, baina ez dituzue hauek asko sakondu. Gainera, gure ustez, informea hobe da ikasleari zuzentzea, etorkizunean gure informe gehienak haurrei zuzenduak izango direlako eta hauekin familiarizatzen hasi behar dugulako.
Idazmenaren lanketaren atalean, lehenik eta behin, esan behar dugu, ebaluazioaren atala ez dela ikasleentzako onena. Gure ustez, ebaluatzeko, gutxi terminoa ez da erabili behar, beste termino batzuk erabiltzea komenigarriagoa da ikasleentzako, hobetu beharra edo jarraitu lanean adibidez, hauek ez dutelako gutxi hitzak duen kutsu negatiboa. Ebaluazioarekin jarraituz, uste dugu irizpide ezberdinak erabili beharko dituzuela LH1en eta LH5en, ikasitakoa berdina ez denez, ikasleak ez direlako gai izango maila berdineko testuak egiteko. Ebaluatzeko erabilitako errubrikak ez dira berdinak izango, baina beraien artean progresio bat egon beharko dela uste dugu, mailaz igotzen doazen heinean, testuak hobeak izango direlako. Beraz, LH5erako, erabili duzuen errubrika ondo dagoela esango genuke, baina LH1ekoa ebaluatzeko erabilitakoa hobetu beharko duzuela. LH1ekoa sinpleagoa izan beharko litzateke. Informe biei dagokienez, uste dugu, onena informea ikasleari bideratzea dela. Informearen helburua, ikasleak txarto egin duena zer den eta zergatik ulertzea denez, berarentzako bideratuta egon behar da eta horrela errazago ulertuko duela pentsatzen dugu. Horretarako, hiztegia eta erabiliko dituzuen terminoei arreta jarri behar diezue, ikasleentzat ulertzeko ahalik eta errazena izan dadin.
Informeetan esaten duzuenarekin ados gaude, eta guk ere uste dugu, jarraipen batekin, ikasle
hauek ondo idatziko dutela, orain akatsak dauden arren, ikusten delako ideiak ordenatzen dituztela eta beraien helburua lortzen dutela testua idaztean.
Este comentario ha sido eliminado por el autor.
ResponderEliminarZuek proposatutako saioei dagokionez, lehen hezkuntzako 2.mailarako egokiak direla iruditu zaizkigu. Saioetan murgildu aurretik, esan beharra dugu edukiak ez daudela ondo formulatuta, izan ere, ikasgelan aipatu genuen bezala aditza ez da infinitiboan jarri behar, baizik eta sustantiboa erabili behar dugu. Bestalde, helburu didaktikoan aldiz bai erabili behar da infinitiboa.
ResponderEliminarProposatutako lehen saioan, “Jonas eta hozkailu beldurtia” ipuina irakurriko dutela diozue eta guk ariketa honen azalpenean, ipuin horren falta somatu dugu, beraz, ezin dugu jakin adin horretarako ipuin aproposa den edo ez. Honez gain, oso ideia ona da ikasle bakoitzak orri bat irakurtzearena, horrela ikasle batena ez ez ezik, beste ikasleen parte hartzea ere sustatzen delako. Hurrengo ariketan berriz, ulermena eta entzumena landuko dituzuela diozue, baina gogoratu behar dizuegu lan honen helburua irakurmena eta idazmena lantzea direla eta zuek aipatutako bi elementu horiek aurrerago landuko ditugula. Hirugarren ariketa honetan, ulermena eta idazmena landuko dituztela ikusi dezakegu, eta ez irakurketa. Hala ere, zuek proposatutako ariketak oso ondo planteatuta dauela esan behar dugu. Izan ere, erantzun laburreko galderak dira. Saio honekin bukatzeko, azken ariketa, oso baliabide egokia iruditu zaigu beraien sentimenduak idazmenaren bitartez adierazteko estrategia ona delako.
2. Saioari dagokionez, ariketak berez ez dira txarrak, lagungarriak eta lorgarriak izan daitezke ikasleentzat; baina, batzuetan buelta bat eman behar zaio gure irakasgaiari; nahiz eta aitortu behar dugun ariketen progresioa ona dela, hau da, errazenetik zailenara doala, gure ustez ariketa edota jarduerei originaltasun puntu bat falta zaie. Beraz, esandakoa, ariketak berez erabilgarriak izan daitezkela uste dugun arren, gure ustez etorkizunean beharrezkoa da ikasleak ikasgelan eserita dauden zerbait baino gehiago izatea.
IKT-en erabilera, metodo ona izan litzatekeela uste dugu. Hala ere, kontuz ibili behar da kaligrafia lantzeko beharrezko metodoak eskaintzeko. Bestalde, dinamika hauetan talde lana bilatzen denez, bata besteari laguntzeko eta sortu daitezkeen ideia ezberdinen inguruko hausnarketa bultzatzeko egoera aproposak ageriko dira. Gainera, paperean egin ordez IKT-en bidez lan egitean, ikasleen arreta gehiago piztu daitekeela uste dugu. Hortaz, ikasleak estimulatzeko eta beraien arteko kolaborazioa sortzeko metodo egokia izan daitekeela uste dugu. Gaineratuz, era horretan zailtasunak izan ditzakeenari erraztasun gehiago duenak lagun diezaioke.
Laburbilduz, uste dugu zuen ideiak onak direla, bakarrik originaltasun falta bat somatu dugu. Animo!